Saturday, March 19, 2011

Antara 2 buku di tepi bantalku

At this time, I am supposed to read my evidence notes for tomorrow's LPQB interview. They are coming to evaluate us in order to determine whether we should be exempted from taking ILKAP and whether we are still eligible to be recognized. The effect is huge; if we succeed in convincing them, we are therefore a recognized college of law and we don't have to sit for CLP (certificate for Legal Practice), which clearly a difficult task for all law students, locally and oversea.

Nevertheless, I am tempted to write about this. Lets just say I have a slight moment of conscience. And I hope that this helps me and can act as a reminder for future days. I think I'll continue in Malay…bahasa jiwa bangsa….muahaha

kat katil aku, di sebelah bantal ada dua buku; satu buku tu novel tajuk 'the swan thieves', which is a really good novel. Satu lagi buku yang sememangnya menjadi pegangan mereka yang menganut agama yang sama dengan aku…ya…korang mesti leh agak kan…Al Quran…yang aku punya sekali dengan tafsir…

Aku mesti kena ada buku novel untuk dibaca. Regardless of what genre, romance ke, science fiction ke, humour ke, anything, as long as it's a novel…an English novel. Saya tak minat sangat baca novel Melayu, sebab saya rasa novel Melayu sangat jiwang & tak kena dengan jiwa. Buat pembaca-pembaca tegar novel melayu, mintak maaf byk2 kalau korang terasa dengan statement ni ye…

Anyways, between the novels and the Al-Quran, yang paling setia dengan aku ialah Al-Quran tafsir tu. Sebabnya, aku beli tafsir tu time aku semester 3/4, and it has been accompanying me ever since. Dia lah peneman time aku tido, time aku online kat atas katil, time aku nangis sorang-sorang for no reason, dia lah yang ada & menyaksikannya.

Tapi, I take the existence for granted. I didn't treat Tafsir tu dengan cara yang sepatutnya. Aku jarang sangat luangkan masa aku dengan dia. Aku perasan adanya dia kat situ, tapi aku memilih novel mat salleh instead untuk dibaca sebelum aku tidur. Time lepas solat pun, aku jarang sangat bukak and baca, even if it is only for one page. Tak banyak mana pun. Tapi bila novel pulak, aku sanggup baca sampai habis satu chapter, regardless of how sleepy I have been.

Tadi, time lepas solat Maghrib, tiba-tiba pulak aku teringin nak baca & nak pegang tafsir tu. Bentuk dia comel, macam diary, and the cover is in purple, which is my favourite colour. Aku beli pun sebab aku suka dengan colour dia. Tiba-tiba pulak rasa rindu nak baca, nak tengok tulisan dia, nak tengok maksud ayat-ayat yang ada dalam Tafsir tu. So aku pun ambik and bukak. I realised the pages that I read is not as much as the novel. Baru beberapa muka surat je yang aku baru baca. Penanda dia masih lagi di surah yang pertama. And before I'm about to read it, aku perasan bahagian tepi dia berhabuk, ada debu2 berkumpul di tepi dan di atas permukaan, sebab lama sangat tak baca. Biar je kat sebelah bantal tu. Rasa sebak, sedih & malu, sebab aku banyak meminta tapi sangat sikit aku memberi, untuk menunjukkan rasa sayang & penghargaan aku pada Tuhan. Tuhan tak mintak banyak, Dia hanya meminta kita untuk mengingatiNya, memuji-muji kebesaranNya, dan menghayati ayat-ayat yang diturunkanNya untuk dijadikan panduan & peringatan. It is a small, simple request, yet aku rasa berat sangat nak buat. Kalau benda lain semua cepat je aku buat, nak karok laju je, walaupun kaki seluar tersangkut kat escalator pun aku sanggup tebal muka semata-mata nak melalak nyanyi lagu Nur Nilam Sari. Tapi aku malu pulak nak baca Al-Quran tu dengan suara yang jelas dan terang. Bukannya baca depan ramai orang, dalam bilik je pun. Roomate pulak sorang je.

I feel really guilty…sangat bersalah dan malu sebab mengabaikan apa yang sepatutnya menjadi keutamaan. Tak tau kenapa malam ni rasa rindu sangat nak baca Al-Quran. Alhamdulillah, aku baca 2 pages, and baca sekali tafsir dia.Yes, aku tau 2 mukasurat tu tak banyak pun. Tapi bagi aku, itu satu progres. Bukan senang untuk hati aku terbuka nak baca. Most of the time aku sibuk nak menghadap facebook, nak tengok movie, nak download Glee…sampai 3 kali attempt semata-mata nak tengok latest episode dia. Tapi aku takde pun semangat yang macam tu when it comes tu Al-Quran. Tak pernah aku bersemangat nak membaca, nak fahamkan maksud, nak habiskan satu surah, or satu juzuk. Iman aku memang masih lemah, nipis sangat…kulit bawang pun tebal lagi.

I just hope that after writing this, I can gradually improve. Aku harap apa yang aku tulis ni bukan tamat kat sini je. Bukan untuk bacaan saja-saja. I want to improve. I want to have a better life. I want a blessed blissful life. Tapi semua tu takkan dapat jadi kenyataan kalau aku tak berusaha sebanyak yang aku minta. Like a phrase; you reap what you sow. Sebanyak mana yang kau kerjakan atau usahakan, sebanyak itu lah hasilnya.

All I'm asking and hoping now is a stronger heart, a stronger spirit and a clearer thought.

No comments: